بر اساس مطالعات ، بیماران در مراحل اولیه ام اس با بروز اختلالاتی در راه رفتن ( Gait ) ، حفظ تعادل (imbalance) و سوزن سوزن شدن پاها روبه‌رو می‌شوند فیزیوتراپی ام اس در مرکز فیزیوکلاب دکتر میرزایی واقع در بیمارستان اختر  با انجام فیزیوتراپی تخصصی ام اس در تهران در منزل و کلینیک فیزیوتراپی به ایفای رسالت خود می پردازد.

فیزیوتراپی تخصصی ام اس در تهران در کلینیک و مطب

علت اصلي بيماري مالتيپل اسکلروزیس چیست ؟ چه عواملی باعث تشدید آن می گردد؟

علت اصلي بيماري مالتيپل اسکلروزیس ناشناخته است . اما عوامل زیر باعث افزایش احتمال آن می گردد:

  • عوامل ژنتيکنقش داشته باشند چرا که احتمال ابتلاي فرزندان افراد مبتلا ، بيشتر مي شود .
  • منطقه جغرافيايي محل زندگي.محققين موفق به يافتن رابطه اي بين منطقه جغرافيايي محل زندگي فرد در کودکي و ابتلا به بيماري MS شده اند . شايد علت اين رابطه ،‌شيوع بيماري هاي ويروسي دخيل در بيماري MS در مناطق جغرافيايي خاص بوده باشد .
  • ايجاد اختلال در سيستم ايمني که در سنين بالاتر به وقوع مي پيوندد موجب شعله ور شدن بيماري MS  در افرادي مي گردد که از کودکي مستعد ابتلا به بيماري MS  بوده اند .
  • استرس و فشارهای روحی روانی
  • مصرف مشروبات الکلی
  • کمبود دریافت Vitamin D3

 

  علایم بیماری چیست :

 

   شايعترين علائم زودرس مالتيپل اسکلروزیس شامل موارد زير است :

بيناييديد تيره و مه آلود – درد کره چشم بخصوص به هنگام حرکت چشم – کوري – دو بينی

علائم عضلاني : ضعف عضلاني – لرزش پا – سفتي عضلات – احساس سنگيني – اختلالات تعادلي عضلانی

علائم حسيسوزن سوزن شدن و درد هاي سوزشي – بي حسي اندامها – احساس برق گرفتگي به هنگام خم شدن سر روبه جلو يا عقب(lhermitte sign)

گیجیگيجي و سرگيجه دوراني البته با شیوع کمتر

 

درمان فیزیوتراپی :

بر اساس تحقیقات علمی ، بیماران در مراحل اولیه ‌ام اس با بروز اختلالاتی در راه رفتن ( Gait ) ، حفظ تعادل (imbalance) و سوزن سوزن شدن پاها روبه‌رو می‌شوند. این نشانه‌های اولیه، در صورت نادیده گرفته شدن، به ناتوانی بیشتر منجر می‌شوند. برای جلوگیری از این سیر یا حداقل کاهش سرعت آن می بایست بلافاصله بعد از تشخیص قطعی ام اس ، در برنامه های  فیزیوتراپی تخصصی ام اس با تاکید بر حفط قدرت عضلات , جلوگیری از سفتی عضلات و حفظ استقلال بیمار  مشارکت کرده تا از آسیب بیشتر به بدن ناشی از این اختلالات جلوگیری به عمل آمده و سرعت پیشرفت علایم و نشانه های بیماری کاهش یابد.

برنامه ی فیزیوتراپی تخصصی ام اس فیزیوکلاب دکتر میرزایی در بیمارستان تخصصی اختر تهران به شرح ذیل می باشد:

برنامه ی الکتروتراپی :

شامل استفاده از دستگاه های الکتریکی برای کاهش درد مفاصل , باز آموزی الکتریکی عضلات محوری بدن برای حفط ثبات و تعادل و غیره و استفاده از وکیوم و کامپرشن تراپی برای رفع درد ناشی از اسپازم عضلات

برنامه ی تمرین درمانی تخصصی :

برای تقویت عضلات محوری ضعیف بدن بخصوص عضلات چهار سر , عضلات قدام ساق , تمرین های تعادلی و محافطتی با توپ و استپ (  swiss ball and step ) برای حفظ تعادل حین راه رفتن یا سایر فعالیت های حرکتی و حفاطتی برای حفظ و بهبود واکنش های تعادلی بدن حین زمین خوردن به منظور جلوگیری از آسیب به بدن مخصوصا شکستگی دست و پاها و غیره

برنامه ی آموزش یوگا در فیزیوتراپی :

به منطور افزایش تمرکز بر ارگان های حرکتی بدن , بهبود آرامش روانی و ریلکسیشن جسمی به منطور پیشرفت بیشتر در درمان , برنامه ی کششی عضلات اسپاستیک بدن توسط فیزیوتراپیست و تجویز برنامه های کششی به منطور انجام آن توسط بیمار در منزل.

آب درمانی (Hydrotherapy) در فیزیوتراپی :

در بیماران مبتلا به ام اس، . خاصیت شناوری و رانش آب حمایت لازم را از بیمارانی به عمل می‌آورد که نمی‌توانند روی زمین سفت راه بروند و ضمناً مقاومت ملایمی را در برابر حرکت‌های تمرینی ایجاد می‌کند. دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد استخر دمای مرکز بدن را حین ورزش کردن در حد طبیعی نگه می‌دارد تا قدرت کلی بدن حفظ شود. تجویز و انجام تمرینات ابدرمانی ام اس می بایست تحت نظر فیزیوتراپیست متخصص صورت گیرد تا اولا باعث پیشرفت فرد گردیده و نیز از اعمال فشار نامناسب بر فرد جلوگیری گردد.